Kazališni
jezik
Program Kazališni jezik Centra za kazalište potlačenih POKAZ, usmjeren je na naše nove susjede: osobe migrantskog iskustva koje žive i rade u Zagrebu, a hrvatski im nije materinji jezik. Kazališni jezik obuhvaća kontinuirani rad s različitim grupama usmjeren na usvajanje hrvatskog jezika, ali na podlozi vrijednosti POKAZ-a - dijaloga, inkluzivnosti i pravednosti putem društveno angažiranog djelovanja. To podrazumijeva da učenju jezika pristupamo kreativno, participativno, solidarno i angažirano.
KREATIVNI PRISTUP
Metoda koja se nalazi u podlozi svih aktivnosti POKAZ-a jest kazalište potlačenih. To znači da znatan dio svakog susreta provedemo u kazališnim vježbama i igrama. One služe tome da kroz višemodalni pristup olakšamo usvajanje jezika, ali i da stvorimo opuštenu i zaigranu atmosferu, demehaniziramo tijelo, izgradimo odnose koji su osnova izgradnje zajednice, otvorimo prostor za stvaranje protunarativa, te pružimo prostor za umjetničku i kulturnu participaciju.
PARTICIPATIVNI PRISTUP
Slijedeći principe kritičke pedagogije Paula Freirea, proces učenja ne doživljavamo kao “bankarski model” unutar kojeg učitelj ima svo znanje koje onda predaje učenicima, već dijaloški, participativni pristup u kojem učenici sukreiraju sam proces učenja, prepoznaju znanje koje već posjeduju, dijele informacije, međusobno uče, koriste sve komunikacijske alate koje imaju na raspolaganju, određuju smjer i teme procesa učenja.
SOLIDARNI PRISTUP
Osnovna pozicija iz koje polazimo ideja je fundamentalne solidarnosti: nitko nije slobodan dok svi nismo slobodni. U tom smislu učitelji često i sami postaju učenici, te znanja koja dobiju na radionicama inkorporiraju u svoj rad. Prepoznaju kako vlastite privilegije, tako i mogućnost djelovanja koja će učenicima olakšati ne samo usvajanje jezika, nego i snalaženje u novoj sredini u sustavu koji ih nerijetko stavlja u nepovoljni položaj. Vrsta i medij djelovanja ovisi o samim učiteljima, ali uvijek podrazumijeva ravnopravan odnos, dijeljenje informacija i amplificiranje glasova koji u dominantnom diskursu obično često ostaju skrajnuti.
ANGAŽIRANI PRISTUP
Angažirani pristup pravi puni krug i vraća se korijenima kazališta potlačenih, koje je u svim svojim pojavnim oblicima metoda za propitivanje sistemskih nepravdi i zamišljanje društvene promjene. Iz kazališnih vježbi i igara razvijaju se kratke scene, kojima je zajedničko to da osim usvajanja jezika zahvaćaju u pitanja društvenih odnosa: tematiziraju se konkretni problemi s kojima se ljudi susreću, a koji su sastavni dio šireg sustava kapitalizma, patrijarhata, nacionalizma, rasizma itd, koji stvara društvenu nejednakost i održava se na njoj.